BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, February 06, 2010

Berjalan berseorangan



Kegemaran ku satu, berlari dan terus berlari. kaki ku yang tangkas berlari ini sentiasa berubah-ubah
hala tujuanya,kadang kala maju ke hadapan,kadang kala terjatuh lantas bangkit dan berlari terus
ke timur kadang-kadang ke barat. Pernah juga aku berlari mengundur kerana takut menyesali masa hadapan,tetapi kerap kali aku berlari
kehadapan terus kehadapan, kerana di belakangku sudah berlalu tiada ulangan. Aku semakin gagah mengendalikan kaki ku.
Aku boleh berlari sambil menyilangkan kaki,kadang kala melompat-lompat,juga pernah nyaris kakiku beterbangan.
Sering kali ada debu-debu jadi kesan yang terhampar sebagai kesan-kesan tapak kaki ku.
Namun tidak dapat merubah hakikat yang aku hanyalah berseorangan. Rupa-rupanya anak kecil ini disisihkan, diejek-ejek dan di hina
dirinya, biar aku menjadi pak turut kepada hamba-hamba tuan kekayaan itu, hanya sekadar meraih secebis perhatian
dan ingin berteman. Namun anak keci ini tetap di pijak hampa,sunyi dirinya bertemankan kakinya, melangkah
terus melangkah mencari sesuatu yang dirinya sendiri tidak pasti. Memori ini yang menghembus-hembus liar
di ingatan ku menjadi catatan yang pilu si anak kecil itu,pernah keluar sebutir permata dari matanya itu
kerana memori si anak kecil pernah berseorangan.

0 ulasan: